Een initiatief van
Joost van de Griendt
Steun dit Initiatief.
Laat waardevolle informatie niet verloren gaan.
Fokker achtergrond
Op 15 maart 1996 ging Fokker failliet. Dat wil zeggen: het deel van Fokker dat zich bezig hield met het ontwerp, de engineering, de bouw en de verkoop van volledige vliegtuigen. Er zijn destijds onderzoeksrapporten geschreven over de ernstige consequenties van de eventuele teloorgang van Fokker, inclusief het effect op de directe en indirecte ‘omgeving’. Immers Fokker was in 1996 met circa 8.000 medewerkers in Nederland, na Philips (40.000) en Stork (11.000) de derde grootste maakindustrie van Nederland. Volgens het onderzoek van TNO Studiecentrum voor Technologie en Beleid van September 1995, was Fokker in die tijd een spil in het zogenaamde ‘luchtvaartcluster’ met meer dan 100 bedrijven, die hoogwaardige werkgelegenheid boden aan ruim 63.000 mensen. Tegenover elke baan in het cluster stond ongeveer één baan bij Nederlandse toeleveringsbedrijven, volgens het rapport.
In 2000, vier jaar na het faillissement is er een onderzoek gedaan naar de consequenties voor de ontslagen Fokker werknemers. Dat is weliswaar geen antwoord op de vragen over de consequenties voor het totale luchtvaartcluster, maar geeft wel een beeld.
Het rapport ‘onderzoek naar de gevolgen van het faillissement voor de werknemers van Fokker: 1996-2000’ laat gelukkig zien dat na 3 jaar het werkloosheidspercentage onder oud Fokker medewerkers 4,3% is, wat op dat moment praktisch gelijk is aan het vergelijkbare landelijke gemiddelde. Na 3 jaar zegt 20% nog steeds een baan te hebben onder het niveau van hun laatste Fokker baan, maar voor bijna 50% geldt, dat zij juist meer verantwoordelijkheid hebben dan destijds.
Bij het faillissement werkten bijna 8.000 mensen bij de Fokker Aircraft bedrijven. Circa 4.400 van hen verloren op 15 maart 1996 per direct hun baan. De overige circa 3.600 medewerkers behielden direct of indirect hun baan. Zo’n 430 van hen werkten bij Fokker Space dat nog voor het faillissement verzelfstandigd werd. Circa 700 mensen zijn direct na het faillissement voor de curatoren gaan werken voor het afbouwen en afleveren van reeds opgestarte vliegtuignieuwbouw en de afwerking van het faillissement. Zij zijn in de loop van iets meer dan 1 jaar uiteindelijk alsnog ‘ontslagen’ of hebben zelf elders werk gevonden. De overgebleven 2.470 medewerkers bleven werken bij de Fokker onderdelen buiten de vliegtuignieuwbouw welke inmiddels waren ondergebracht in een nieuwe constructie buiten Fokker Aircraft, zijnde Fokker Aviation BV.
Fokker Aviation BV bestond uit Fokker Aircraft Services, Fokker Aerostructures, Fokker Special Products, Fokker ELMO en Fokker Product Support (later Fokker Services). Fokker Aviation BV is in zijn geheel op 17 juli 1996 overgenomen door Stork NV.
Nu 18 jaar later is door Stork NV en haar eigenaren besloten om Fokker nadrukkelijk weer als brand te gebruiken en in de markt te zetten. Fokker Technologies is een volledig zelfstandig bedrijf met de onderdelen Fokker Aerostructures, Fokker Services, Fokker ELMO en Fokker Landing Gear (het van RDM overgenomen Special Products, dat eerder door RDM was overgenomen van DAF).
Fokker Space, nu Dutch Space, is uiteindelijk overgenomen door het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS. Bij het huidige Dutch Space werken ongeveer 300 medewerkers.
Fokker Technologies (voortgekomen uit de overname van Fokker Aviation door Stork) is een bedrijf met circa 5000 medewerkers. De naam Fokker wordt weer volop gebruikt, inclusief de bekende handtekening in het logo. De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek is een van de grootste van de Technische Universiteit Delft en zelfs groter dan weleer.